Voor ondernemers die 't verschil willen maken

 

Telefoon

06 38 39 19 16

Vergroot uw inzicht met weetjes over communicatie. Lees mijn antwoorden op veelgestelde vragen ofwel FAQ (frequently asked questions). Ze kunnen wisselen, al naar gelang de actualiteit.

Veelgestelde-vragen-Werkplaats

  • Overeenkomsten, grijze gebieden en verschillen tussen communicatie en marketing … er zijn boeken en webpagina’s over vol geschreven! En eerlijk gezegd vind ik het zelf nog steeds verwarrend. De vraag is: wat is de relevantie voor u, als ondernemer, om te weten of u een marketing- of communicatieadvies krijgt? Zolang uw adviseur maar toegevoegde waarde heeft voor uw organisatie.

    Helderheid graag

    Voor mij zit het belang van helderheid over de begrippen communicatie en marketing vooral in het waarmaken van uw verwachtingen. Wat is zogezegd het vakdomein van AdFontes Communicatie? Dat is niet: persoonlijke communicatievaardigheden, zoals spreken in het openbaar of lichaamstaal.
    AdFontes Communicatie is expert in communicatie tussen organisaties (merken) en mensen. Dat ik daarnaast de nodige marketingopleidingen op zak heb, is mooi meegenomen.

    Beiden even belangrijk

    In projecten werk ik graag samen met Silvatica Marketing en andere marketeers. Hun benadering is vaak toch nét even anders. De beide vakgebieden zijn even belangrijk voor uw marktsuccessen.

    Kenmerken

    Hieronder wijs ik enkele kenmerkende begrippen toe aan communicatie dan wel marketing. Op eigen gezag en zeker voor discussie vatbaar, en gebaseerd op vakliteratuur en eigen visies.

    Kenmerken communicatie

    • uitwisselen
    • flexibel zijn
    • stakeholders, mensen als resultaatgebied (besef, bewustzijn)
    • relaties bouwen

    Kenmerken marketing

    • overtuigen
    • stellig zijn
    • eigen bedrijf als resultaatgebied (rendement)
    • merken bouwen

    Leestips

     

  • Een merk is een samenhangende set van ideeën in het brein van de (commerciële) relatie.
    Uw merk helpt uw klant bij het kiezen.
    Het opbouwen van uw merk moet zorgvuldig gebeuren, wilt u geloofwaardig overkomen en beklijven in het druk bezette brein van uw klant.

  • AdFontes Communicatie is trots op de opdrachtgevers. Hieronder een selectie.

    • Tuinarchitecte Ellen Vriend van ARTIMPRESA ontwerpt unieke en stijlvolle tuinen voor particulieren en organisaties.
    • COVEON is uw no-nonsense compagnon bij kwesties omtrent verzuim en ontslag.
    • Het in Amsterdam gevestigde Bouwhuysch is een eigenzinnig wervings- en selectiebureau voor civiel ingenieurs.
    • Central Scooters Oosterhout heeft een enorm assortiment aan scooters, bromfietsen, snorfietsen en accessoires.
    • Franchiseorganisatie LiVage Haarwerken biedt oplossingen voor mensen met een tijdelijke haaruitval.
    • Noorderpoort Samen Doen is een wijkonderneming in ‘s-Hertogenbosch, met bewoners aan het roer.
    • Silvatica Marketing helpt u met effectieve marketing op internet.
    • Smartrader in Leersum is uw betrouwbare partner als het gaat om ontwerp en productie in China.
    • SPRO Sports Professionals, gevestigd in Vianen, produceert en distribueert hengelsportproducten in Europa en een deel van Afrika.
    • Advies- en interim-managementbureau Sustainalize, gespecialiseerd in maatschappelijk verantwoord ondernemen, werkt vanuit Utrecht voor multinationals.
    • Schakel TRIM Avezaat Financiële Planning in voor betrouwbaar financieel advies voor ondernemers en particulieren.
    • Vita Amstelland: als je zelf even de regie kwijt bent. Werkgebied is Amstelveen en omstreken.
    • W+N Accountants & Adviseurs in Wijk en Aalburg: betrouwbaar, betrokken en betaalbaar.
  • Zoekmachineoptimalisatie (seo, search engine optimization) is: via methoden proberen zo hoog mogelijk te komen in de organische, dus onbetaalde, zoekresultaten. De basis van effectieve online marketing ligt in de toepassing van goed seo-advies.

    Toepassing van zoekwoorden is echter niet voldoende voor goede online marketing. De onderwerpsstructuur van uw website is hét fundament van uw terugvindbaarheid! Daarom adviseer ik ondernemers: laat eerst een goed zoekwoordenonderzoek doen en besteed aandacht aan de webstructuur vóórdat u de creatief ontwerper en bouwer inschakelt.

    Natuurlijk combineert u uw website met een doordachte marketing- en communicatiestrategie om een grotere conversie te bereiken.

  • Transacties en interacties

    Om te beginnen: wat doelen we hier met communicatie? Het antwoord leest u elders op deze FAQ-pagina.
    Uw communicatiestrategie is de manier waarop u transacties en interacties aangaat.

    Communicatie in organisaties

    De communicatieafdeling, of het mt-lid dat dit vakgebied in portefeuille heeft,  stuurt:

    • identiteit: het wie en waarom
    • gedrag: het wat en hoe
    • reputatie: wijze waarop stakeholders of relaties het merk of de organisatie ervaren

    Het zijn communicatieprofessionals die zorgen voor ontwerp, invoering en begeleiding. De uitvoering van deze taken kan deels buiten de communicatieafdeling liggen. Met de komst van internet kan iedereen gemakkelijk namens of over het merk communiceren. Soms schakelen managers derden in voor strategisch advies of uitvoering.

    Strategie, tactiek, operatie

    Een strategie geeft antwoord op de vragen: waarom, waartoe?
    Waarop zijn we trots? Waarmee willen we eer behalen? Ik leen de termen ‘trots’ en ‘eer’ van John Burger. Hij pleitte eens voor de afdelingsnaam Identiteit- en Reputatiemanagement (Communicatie november 2013).

    Bij strategie richt u de organisatieprocessen, u zet de richting uit. Het is abstractie wat de klok slaat. En dat moet ook, want u bent bezig voor de langere termijn.

    Dit in tegenstelling tot tactiek, waar u de organisatie inricht. Dat wordt al een stuk concreter. Denk aan het bepalen van de middelenmix: website, nieuwsbrief, beursstand enz. Deze middelen kunt u op middellange termijn veranderen.

    Operatie is nog concreter. Het betreft hier uitvoering. Bijvoorbeeld het schrijven van een blog of het bijwonen van een netwerkbijeenkomst.

    Focus

    Strategie geeft focus en maakt het gemakkelijker om consistent te opereren.
    In een complexe samenleving waar de waan-van-de-dag heerst, geeft strategie u als beslisser houvast. En niet te vergeten: ook uw stakeholders, zoals uw klanten, merkambassadeurs en medewerkers. U blijft herkenbaar. En dat is nodig om klanten te trekken en behouden.

    Waarom essentieel voor mkb?

    Midden- en kleinbedrijf en non-profit kunnen in tijden van grote veranderingen duurzaam succesvol zijn en blijven. Uw team is misschien klein, uw budget beperkt. Maar juist ú bent kwetsbaar voor trends en hypes.
    Verliest u zich in losse campagnes? Of vergroot u uw weerstand door een communicatiestrategie uit te zetten?
    Geef uw managementteam en medewerkers vaardigheden én ruimte om klantgericht en wendbaar te werken. Zorg voor de juiste combinatie van:

    • standvastige merkidentiteit
    • flexibele aanpak

    Leestips

    • Communicatiestrategie, boek door Wil Michels van Michels Communicatie

     

     

  • Een klantreis is het in kaart gebrachte proces dat uw klant doormaakt om zijn vraag te beantwoorden of zijn probleem op te lossen. De klantreis begint bij het probleembesef.

    Wat is klantreis Vrouw bij metro

    Stapstenen

    Als ondernemer begeleidt u uw klant door zijn klantreis. U stuurt zijn klantbeleving via stapstenen, in vaktermen ‘touch points’: ontmoetingsmomenten met uw merk. Uw website is een stapsteen, uw beursstand ook. En dat praatje bij een netwerkborrel.

    Eindeloos

    Bedenk, dat de klantreis in beginsel oneindig is. Na de transactie volgen bijvoorbeeld gebruikservaring en herhalingsaankoop.
    Een tevreden klant kan bovendien uw promotor worden en nieuwe leads aantrekken!

    Meer weten?

    Gespecialiseerde klantreisadviezen kunt u sinds 01-01-2017 verkrijgen bij ViatriX, het gezamenlijke label van AdFontes Communicatie en Silvatica Marketing.
    Ga bijvoorbeeld eens kosteloos op Verkenningstocht naar de klantreis van uw eigen klanten!

  • ‘Ad fontes’ is Latijn voor: naar de bronnen.
    U bouwt samen met AdFontes Communicatie vanuit het organisatie-DNA, de ‘bron’, aan positionering, profilering en rendement van uw bedrijf.

  • AdFontes AdRem is mijn periodieke uitgave voor relaties. AdFontes AdRem brengt u op ideeën over uw communicatie en marketing. Zo staan er links in naar mijn blogs van de afgelopen periode.
    Mijn berichten zijn beknopt en overzichtelijk. De invalshoek is veelal strategisch en tactisch: geen waan van de dag, maar betekenisvolle informatie met lange houdbaarheidsduur.

    Recente afleveringen AdFontes AdRem

    Januari 2017
    December 2016 (en niet 2017, zoals de titel zegt 😉
    Xtra 5-12-16 voor abonnees websiteonderhoud i.v.m. update WordPress 4.7
    november 2016

  • Wat zijn cookies?

    Cookies zijn kleine tekstbestanden die op een computer worden geplaatst. De browser, ofwel uw bladerprogramma, leest deze bij het openen van een internetpagina.
    De maker van een cookie bepaalt wat hij in het cookie zet. Zolang een gebruiker geen persoonsgegevens invult op de bezochte site, kan het cookie deze informatie ook niet bevatten.

    Welke cookies op deze site?

    Voor deze website gebruikt AdFontes Communicatie analytische en functionele cookies. Zij maken geen of weinig inbreuk op de privacy en er is geen toestemming van de bezoeker voor nodig.

    • Google Analytics: analyse bezoekcijfers, aanpassing website aan de gebruiker
    • Social media: buttons waarmee u kunt communiceren met AdFontes Communicatie via bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter en Facebook. Deze sociale netwerken maken zelf ook gebruik van cookies. Zij kunnen met cookies analyseren hoe hun diensten het doen op andere websites.

    Privacy belangrijk

    Met de voettekst op deze website wil ik aan de telecomwet voldoen, doch zonder uw toegang tot mijn website te beperken. Ik gebruik cookies die uw anonimiteit garanderen.

    AdFontes Communicatie hanteert géén zogenoemde ‘tracking cookies’. Met deze cookies kunnen organisaties het surfgedrag van mensen door de tijd heen volgen. Dat doet deze website dus niet.

    Wilt u geen cookies toestaan? U kunt dit instellen via uw browser.

    Leestips

Zit uw vraag er niet bij?

Vraag? Bel gerust!

Naslag

Verder bladeren?