zp-en-mkb-wissel-meer-uit-pratende-groep

Zelfstandig professional en mkb

Wat te doen met de markt van beslissers in het midden- en kleinbedrijf enerzijds en de zelfstandig professional anderzijds? Beide groepen zwemmen rondjes, terwijl veelvuldige uitwisseling veel beter is voor het bedrijfsleven.
Mkb-managers schakelen de ‘flexibele schil’ van zelfstandige professionals (zp’ers) in voor ondersteunende processen die de continuïteit van hun onderneming waarborgen. Denk aan hrm, juridische zaken, marketing of communicatie.
Juist in het mkb voelt de directeur de behoefte aan sparringpartners en experts met een onafhankelijke positie. En hij heeft geluk: hij kan kiezen uit veel en goede zp’ers (zie omschrijving).

Gevaarlijke monocultuur

Hoe komt een directeur in het midden-en kleinbedrijf aan een zelfstandig professional? Hij belt zijn maatje bij een ander bedrijf: ‘Zeg, weet jij nog een betrouwbare …’ . Met andere woorden: managers tippen elkaar over goede zp’ers. Dit doen zij op basis van hun ervaring en voorkeur. Je vertrouwt je medewerkers niet zomaar toe aan de-eerste-de-beste.
Maar onze directeur vist telkens in dezelfde vijver, waarin ook nog eens opmerkelijk veel gelijksoortige vissen zwemmen. Beslissers hebben de neiging professionals aan te bevelen die op henzelf lijken. En we kennen intussen de gevaren van een monocultuur: afhankelijkheid, eenzijdigheid, epidemieën.

Adresboekje

Onlangs had ik een goed gesprek met een oud-directeur van een aannemersbedrijf. Onderwerp: marktkansen voor de zelfstandig professional. Zijn suggestie luidde: zorg dat je als professional in het adresboekje van de beslisser komt. Hoe?
Tja … Vicieuze cirkel: je komt in het adresboekje als je al eens een opdracht hebt mogen vervullen. De eerste opdracht krijg je als je in het adresboekje staat.
Het netwerkcircuit van middelgrote opdrachtgevers vormt een gesloten bolwerk. Als zp’er kom je er nauwelijks tussen.

Gemengde netwerken

Zelf zoek ik bij voorkeur gevarieerd samengestelde netwerken op. Om in de beeldspraak te blijven: vijvers met uiteenlopende vissoorten. Om diverse redenen koos ik tot nu toe niet voor inschrijving bij bureaus. Ik leg contact met zp’ers en managers, zoals de eerdergenoemde oud-directeur. De achtergelaten indrukken leiden soms tot een introductie of opdracht.

Voorbeelden van gemengde netwerken

Heritage Business Lounge en Sonare zijn voorbeelden van netwerken waar deelnemers functies hebben van directeur en manager tot medewerker of zp’er.
Managers zien hier de meerwaarde van de gemengde samenstelling. Na enkele ontmoetingen weten zij wat hun gesprekspartners waard zijn en benutten zij het voordeel van verfrissende, nieuwe relaties voor samenwerking.

Overwegingen en argumenten?

Wat is bekend over overwegingen en argumenten van bedrijven als het gaat om het inschakelen van zp’ers? Hoe kunnen zp’ers deze overwegingen pareren, aanmoedigen of ten minste beïnvloeden? Onlangs deed ik mijn beroepsorganisatie Logeion en het PZO de suggestie om dit onderwerp op de agenda te zetten van een al ingeplande bijeenkomst. Het lijkt me erg leuk om hierover met beslissers in het mkb van gedachten te wisselen.
De flexibele schil gaat niet meer weg, en dat is geweldig. Hoe zorgen we ervoor, dat beslissers in het mkb beter kunnen profiteren van het gevarieerde en hoogstaande aanbod van zp’ers? Welke ideeën hebt u hierover?

 

Zelfstandig professional: omschrijving

-scoort uitstekend op professionaliteit
-is hoogopgeleid
-hecht meer aan onafhankelijkheid dan ondernemerschap
-werkt doorgaans voor zakelijke dienstverlening, zorg of welzijn

Leave a reply