Ballonnen en slingers - Relatiemanagement

Uw aanstaande weekend is volgepland: administratie doen, dochter naar sportclub brengen en weer terug, eindelijk de tuinstoel repareren voordat het mooi weer wordt. Tja, gaat u dan naar het feestje van die kennis, met zo’n volle agenda?

Vechten om plek

U herkent vast het dilemma. Zelf heb ik geen dochter. En mijn tuinstoel is in orde. Maar ook in mijn agenda vechten mensen en evenementen om een plek. Binnen het werk en daarbuiten. Voortdurend weeg ik argumenten af om een keuze te kunnen maken uit de vele mogelijkheden om de tijd door te brengen.

Wat geeft bij u de doorslag? Bij mij meestal menselijke maat: hoe is de band met die ander, of met zijn onderneming? Ga ik leuke mensen ontmoeten? Stelt mijn partner het op prijs als ik ga, of juist thuis blijf? Heb ik verwachtingen gewekt? Wil ik verrast worden?

‘Hoe komt dit nou?’

De gedachte aan die volle agenda drong zich bij me op toen ik onlangs een teleurgestelde ondernemer hoorde vertellen: ‘Ons bedrijf bestaat 25 jaar. Veel relaties uitgenodigd voor de open dag, ruim tevoren. De opkomst viel tegen. Wat ging er mis?’

De teleurstelling is begrijpelijk. De man leek overal aan te hebben gedacht: voetbalkalender, schoolexamens, vakantieperiodes. En toch was de bedrijfskantine akelig rustig. Na afloop lieten medewerkers teleurgesteld de feestballonnen klappen. Was dit te voorzien?

Relatiemanagement vóór het feestje

Ik kan niet beoordelen, of onze ondernemer de lage opkomst op zijn open dag had kunnen voorkomen. Wel zou ik met hem willen onderzoeken, hoe hij zijn relatiemanagement organiseert. Ook hij kan relaties duurzaam aan zijn bedrijf binden.

Hoe komt uw evenement straks in de short list van de ander? Wie laat straks bij u de feestballonnen klappen? Als (sales) manager hebt u invloed op de kwaliteit van de klantrelatie. Het managen daarvan gaat verder dan de verkoop. Het is een permanente activiteit. Aan u om die taak goed te beleggen. Anders wint alsnog die kapotte tuinstoel!