uw-merk-heeft-6-lagen-jaarringen-in-boom

Inzicht in merk bevordert prestaties

Uw eigen persoonlijkheid heeft diverse lagen. Inzicht in deze lagen kan u helpen bij uw ontwikkeling en bij het omgaan met de gebeurtenissen in uw leven. Het is geweldig leuk en leerzaam om dit idee toe te passen op uw merk. Misschien ontdekt u nieuwe mogelijkheden en commerciële kansen.

De basis

Laten we voor het gemak de piramidevorm in gedachten nemen. Het basisniveau van uw merkpersoonlijkheid, de brede onderlaag in onze piramide, is de omgeving. Stel uzelf eens de vraag, waar uw merk aanwezig is, en wanneer. Wie zijn uw doelgroepen en ambassadeurs? En uw concurrenten?

De top

Aan de top van de persoonlijkheidspiramide gebruiken we abstracte termen. Waartoe bestaat uw merk eigenlijk? Hier moet destijds toch over nagedacht zijn. Uw merk wil misschien ondernemers ontzorgen of bijdragen aan de professionalisering van een branche. Dit het hoogste van zes lagen in uw merkpersoonlijkheid. Uw missie beïnvloedt alle vijf lagere niveaus. Ik vind het de moeite waard, erbij stil te staan.

Ertussenin

Tussenliggende lagen van de merkpersoonlijkheid zijn gedrag, vaardigheden, overtuigingen en identiteit. Van laag naar hoger. Veranderingen in het hogere niveau leiden tot wijzigingen in lagen eronder. De omgekeerde beweging kan ook.

Identiteit

Wilt u bijvoorbeeld met uw luxe kwaliteitsmerk prijsvechter worden? Dan is dat een kwestie op identiteitsniveau, waarover ik overigens geen oordeel vel. Op enig moment vindt u uw winkel dan terug op een B-locatie of, waarschijnlijker nog, op het web, in plaats van in hartje stad. Blijft u toch op die A-locatie zitten, dan gaat dat wringen met de kostprijs per product en met uw gewenste uitstraling. En dus met uw eerder gemaakte keuze.

Vaardigheid

Of neemt u een medewerker aan die blijkt te beschikken over uitmuntende kwaliteiten in databankbeheer (vaardigheidsniveau)? Doet u daar niets mee, dan mist u mogelijk kansen.

Uw merk helpt de klant

Een merk is een samenhangende set van ideeën in het brein van de (commerciële) relatie. Uw merk helpt uw klant bij het kiezen. Het opbouwen van uw merk moet zorgvuldig gebeuren, wilt u geloofwaardig overkomen en beklijven in het druk bezette brein van uw klant.

Bouw uw eigen piramide

Probeer uw merkpersoonlijkheid eens te definiëren met het benoemen van die zes lagen in de piramide. Professionals in nlp (neuro linguïstisch programmeren) hanteren deze methode bij hun cliënten. Mensen, dus. De piramide is naar mijn idee uitstekend toe te passen op organisaties en merken!