rendement-van-communicatie-barcelona-650x240

Wat is rendement van uw investering?

U investeert in uw marketing en communicatie. En u bent natuurlijk benieuwd naar het rendement.
Welke conclusies hierover zijn gerechtvaardigd?

Barcelona principles

Communicatieresultaten zijn te meten op diverse plekken.
De betekenis van de verkregen informatie verschilt nogal, al naar gelang uw doelstellingen en meetmethoden.
De zogenoemde ‘Barcelona Principles’ geven bruikbaar inzicht in dit vraagstuk.

Kanalen: uw bereik via de diverse media

Voorbeelden: aantallen ‘likes’, tweets, aanvragen via contactformulier, beter nog: beoordeelde kwaliteit van dat bereik:
in hoeverre heeft uw bedrijf iets aan die specifieke retweet of aan die vermelding op dat blog?

Doelgroepen: veranderde kennis, meningen en gedragsintenties

Voorbeelden: informatie over veranderde inzichten, besef, geloofwaardigheid, koopintenties.

Organisatie: zakelijke resultaten en toegevoegde waarde voor uw bedrijf

Voorbeelden: omzet, reputatiewaarde, merkwaarde, aandelenkoers: hier draait het om geld!

Trek de juiste conclusies

Ontwikkelingen in aantallen bezoekers op uw website, of volgers op uw Facebookpagina: ze zeggen weinig over de betekenis van uw investering voor uw uiteindelijke bedrijfsresultaat.
Dat is niet zo erg.
Zolang we maar de juiste combinaties maken van doelstellingen, meetmethodes en conclusies rond uw rendement.

Mede gebaseerd op:
de zogenoemde Barcelona Principles
van AMEC (International association for the measurement and evaluation of communication)