Relevantie compassie social media

Tuinieren op Twitter

In mijn vrije tijd ben ik onvermoeibaar actief in mijn natuurvriendelijke tuin. Geregeld ga ik op vakantie in Groot-Brittannië. U begrijpt dan wel, dat ik menig twitteraccount volg uit het ultieme tuin- en wandelland in Europa. Tips over tuinen en tochten hebben relevantie.
Soms verbaas ik mij dan over de berichten. Leest u even mee. Voor de niet-tweeps onder u: @ verwijst naar een ander twitteraccount en # geeft een trefwoord aan.

  • Highly recommended coastal walk to Worms Head @NTWales @visitwales #shipwreck #gower #rhossili
  • Pembrokeshire cottage to open after restoration work @ntwales @NTExtAffairs @NTNorthPembs Fabulous..Well done. http://www.bbc.co.uk/news/uk-wales-south-west-wales-34047079 …
  • Gorgeous morning…@keswickbootco @walkingcycling @glocky9 @oxfamkeswick @reidpeacock @esbarkeswick

Overdreven en onleesbaar

Menige tweet is onleesbaar. Dat komt door overdreven pogingen om gevonden, gevolgd, geretweet te worden. De zenders benoemen organisaties en trefwoorden met één enkele bedoeling: de eigen business dienen. Likes en retweets uitlokken, dus.
Er is niks mis met een werkelijk gemeende ‘like’. Maar in dergelijke berichten is verdere interactie niet aan de orde. Wat schiet het bedrijf ermee op? En vooral: wat doet het met de lezer?

Yourganize op Facebook

Voorbeeld van goed bericht op Facebook. Verwijzing naar relevante externe bron voor de geïnteresseerden in het fenomeen ‘verzamelwoede’, het vakdomein van @Yourganize.

Investering verdampt

Ontbreken relevantie en werkelijke betrokkenheid? Dan ontvolg ik zelf nogal eens het account. Jammer. Of ik zet op zijn minst de retweets uit. Dat doe ik niet alleen privé, maar ook zakelijk. Anders slurpen de tijdlijnen te veel niet-rendabele tijd op. Ik ben benieuwd hoe u dit oplost.
Zo verdampt de investering van de zender. Op Facebook idem dito.

Relevantie en compassie lonen

Hoe creëert u op social media werkelijke fans van uw merk? Met relevante berichten voor uw stakeholders. Met het vermijden van onnodige irritatie.
Ik heb soms de neiging tegen mijn beeldscherm te roepen: ‘Beste ondernemer, wat doet uw boodschap ertoe?’ Toon compassie met mij, als lezer van uw berichten.

Trots mag, WC-eend liever niet

Zeker, als ondernemer mag u best een succes melden, en genieten van de complimenten die dit oplevert. Ik vind uw blije moment ook leuk! Maar doe de ‘Wij van WC-eend’- campagne niet na. Wees matig met het tonen van uw trots; die levert zelden zinnige interactie op.

Tekstblad op Twitter

Voorbeeld van goede tweet. Trefwoord #verhalen past bij vakdomein Tekstblad. De organisatie verwijst bovendien naar een relevante externe bron.

Social media gaan over interactie

Geeft iemand uw bericht of bedrijfspagina een like? Of retweet hij uw boodschap? Mooi! Dat betekent: kans op contact. Ga eens de interactie aan.
Dat betekent niet: eindeloos die digitale duim omhoog en die verwijzingen naar elkaar. Bedenk, dat uw volgers die bedankjes voor de bedankjes telkens voorbij zien komen. Zitten zij op al die keren ‘goed gedaan!’ te wachten?

Ik waardeer het, als bedrijven op social media zorgvuldig omgaan met het verwijzen naar organisaties en onderwerpen. Zij blijven bij hun thema. Hun berichten zijn klantgericht. Door specifiek en consistent te zijn, trekken zij echte fans naar hun social media. Fans die prospects kunnen worden.