positionering-concurrent-schaapjes-wandelwijzer

Positionering bewaken

U wringt zich als ondernemer in bochten om opdrachten te verwerven. De orderportefeuille vertoont gaten, dus die houding is begrijpelijk. En toch loont het volgens mij op lange termijn, om trouw te blijven aan de eigen bedrijfsmissie, drijfveren en positionering.

Verleiding

De economische situatie verleidt ondernemers soms tot noodsprongen. Ik zie het gebeuren bij zzp’ers en andere kleine bedrijven. Ze nemen klussen aan die minder bij hun expertise en positionering passen. Ook mijn eenmanszaak kan eerlijk gezegd nog wel wat omzet gebruiken. Ik ken die verleiding dus ook!

Vergaand

Ik heb de neiging te kiezen voor de langere termijn en me daaraan te houden. Dat zou wel eens ver kunnen gaan. Als zich een prospect aandient die volgens mij een andere dienstverlener nodig heeft, dan ben ik bereid hem te wijzen op de concurrent. Ook als hij mij een aardige omzet zou kunnen bezorgen.

Vriendelijk?

Uw prospect doorsturen naar de vakgenoot lijkt minder klantvriendelijk. Want hij koos aanvankelijk voor u. Als tweede optie kunt u de concurrent natuurlijk als onderaannemer inschakelen en zo de opdracht toch in de eigen boeken houden. Dat is misschien voor dit moment minder renderend. En toch …

Voorspoed

Kiezen voor het belang van de klant is soms minder vriendelijk, maar wel klantgericht! Uiteindelijk heeft de klant er baat bij. En u misschien ook. Die prospect zal uw gebaar onthouden! Wie weet komt hij later terug, of is hij een geweldige ambassadeur voor uw bedrijf. Hij zal uw oprechtheid waarderen.

Ik zeg niet dat uw zaak door uw klantgerichtheid overleeft. Maar u als persoon in ieder geval wel. En daar moet u uw hele leven nog verder mee.