toetsenbord-mailchimp-automation

In 2016 publiceert AdFontes Communicatie voor het eerst een serie mailings over een specifiek onderwerp. Onze ervaringen met content marketing via ‘Automation’ in Mailchimp zijn overwegend positief.

Iets voor u?

Iemand met redelijke computervaardigheden kan Mailchimp vrij gemakkelijk aanleren. Het opzetten van een klantgerichte mailingcampagne daarentegen vraagt om de benodigde expertise.
Hieronder onze ervaringen. Overweegt u om inzichten en kennis op soortgelijke wijze met uw relaties te delen? Neem gerust contact op voor tips.

Aanmelden

Relaties van partnerbedrijf Silvatica Marketing en AdFontes Communicatie kunnen zich vrijblijvend en kosteloos abonneren op de reeks ‘Verkenningstocht’ over de klantreis. Relaties melden zich aan via onze websites, de zogenoemde landingspagina of in de beursstand.

Mailchimp

Wij maken de afleveringen uit de reeks aan met Mailchimp. Misschien gebruikt u dit bekende pakket voor de aanmaak en verspreiding van uw nieuwsbrieven.
Een betaalde versie van Mailchimp biedt de mogelijkheid mailings geautomatiseerd te versturen. Dit heet ‘Automation’. Iedere abonnee ontvangt de mailings in dezelfde volgorde. Het tijdstip van ontvangst hangt samen met dat van de individuele inschrijving.
Zo’n reeks kunt u desgewenst tevoren samenstellen; dit vinden wij heel efficiënt. U investeert één keer in de content en de verzending loopt vanzelf, zolang er inschrijvingen zijn.

Steeds beter

Mailings in Automation van Mailchimp zijn aan te passen tijdens de campagne. Gaandeweg vragen wij deelnemers dan ook om feedback. Hun commentaar stelt ons in de gelegenheid de mailings tussentijds steeds verder te verbeteren. Zo waren wij aanvankelijk, heel dom, vergeten de mailings te personaliseren. Prettig dat een relatie zoiets opmerkt!

Klantcontact

Wat wij als groot voordeel ervaren naast de continue kwaliteitsverbetering, is het hernieuwde contact met de relatie. Nagenoeg iedere lezer stelt onze vraag om feedback op prijs. Dat zijn echt leuke gesprekken!
Behalve hun mening over de mailings geven ontvangers spontaan marktvisies weg, bespreken ze hun bedrijf of stellen ze vragen over communicatiestrategieën. Dit contact versterkt de klantrelatie, tot ieders genoegen. Een mooie stapsteen in de klantreis!

Wat ontvangers zeggen

Wij kiezen bij Verkenningstocht voor een wekelijkse frequentie en een compacte mailing. Bedoeling is, om de ander aan het denken te zetten, of tot actie te laten overgaan. Hoe ervaren onze relaties deze werkwijze?

Van waan van de dag tot open deurtje

Menig mkb’er zit zo verstrikt in de waan van de dag, dat het moeilijk blijkt aandacht te geven aan de eigen professionele ontwikkeling. Ze gaan niet op Verkenningstocht en laten de inspiratie niet toe. Ook al heeft men zich zelf aangemeld.
Deze trend in reacties zien wij als aanmoediging om mailings als deze zo beknopt en krachtig mogelijk te houden. Tegelijk realiseren wij ons, dat zeer korte content voor de meer ervaren ondernemers al snel overkomt als ‘open deurtje’.

Welkome post

Het merendeel van de lezers ging wel degelijk op Verkenningstocht naar de klantreis. Reacties op de mailmethode:

  • Sales consultant informatietechnologie bij automatiseringsbedrijf: ‘De kracht van de herhaling, prima. 1x per week is goede frequentie.’
  • Accountant-belastingconsulent: ‘Op een gegeven moment zat ik er op te wachten. ‘O, morgen komt er weer eentje!’ Dan dacht ik: ‘Wat zullen ze nu weer bedacht hebben.’
  • Arbeidsjurist: ‘Ben er echt voor gaan zitten. Heb intussen aan mijn site gewerkt en heb mijn profiel op LinkedIn geactualiseerd en verbeterd. En warempel, nu zie ik direct meer bezoekers, en ontvang ik uitnodigingen op LinkedIn. Leuk!’
  • Project- en eventmanager: ‘Knap dat je in een heel kort stukje tekst een trigger kan verwerken en tot nadenken aanzet.’
  • Grafisch vormgever: Slim gedaan. Ik heb toestemming gegeven voor Verkenningstocht, ik weet waar de e-mails vandaan komen, heb je gesproken op de beurs. Het is welkome post die ik dan ook heb gelezen.’