imago-julia-roberts-illustratie

Imago met rimpel

Cosmeticafabrikant L’Oréal moet een Britse campagne met Julia Roberts stopzetten. De foto’s van de actrice zijn te veel bijgewerkt (Volkskant 28-07-11).
Resultaat: negatieve publiciteit voor de fabrikant, imago loopt rimpels op. En wat mij betreft een verdenking: het bedrijf loopt hopeloos achter.

Klacht gegrond

De Britse reclamecodecommissie verklaarde een klacht over een campagne van L’Oréal voor het merk Lancôme gegrond. Een parlementslid ageert met de klacht tegen de onrealistische en overdreven perfecte vrouwen in dergelijke reclames. Ik vraag me af, waarom de fabrikant in de huidige tijden foto’s zo zwaar blijft bewerken.

Markten veranderen, imago kwestbaar

In hoeverre beseft L’Oréal dat schoonheidsnormen verschuiven? Concurrerende firma’s laten de natuurlijke schoonheid van vrouwen uit allerlei leeftijdsklassen zien. Ze hebben intussen aardige marktposities veroverd. We willen nog steeds ‘mooi’ zijn (wat dat dan ook is). Maar de trend naar natuurlijk is onafwendbaar ingezet.

In hoeverre beseft L’Oréal wat de gevolgen zijn van social media? ‘Openheid is geen keuze meer, het is de werkelijkheid’, aldus voormalig staatssecretaris en ‘spindoctor’ Jack de Vries op een lezing die ik onlangs bezocht. Hij kan het weten, met zijn recente problemen in de privésfeer die grote gevolgen hadden voor zijn werk.

Altijd Hollywood

Houd je als organisatie iets achter? De waarheid achterhaalt je wel. Als er al geen parlementslid is die een klacht indient, dan komt er wel een campagne op Twitter die je merknaam compleet afbreekt. Ook als je geen Julia Roberts heet: de schijnwerpers van Hollywood vinden je bijna overal. Overigens kent het collectief geheugen wel gaten: sommige schandalen zijn allang vergeten of uitgewerkt.

Organisatieprobleem

Een communicatieprobleem van de omvang ‘klacht gegrond verklaard, campagne stopgezet’ duidt naar mijn idee nogal eens op een veel dieper liggend organisatieprobleem. Wordt het tijd dat L‘Oréal de eigen klanten en stakeholders weer eens leert kennen?