Nee tegen de ik-boodschap Illustratie van stelletje

Vermijd ik-boodschap: tip over taalpatronen

Feedback: vanuit eigen ervaring

In relaties geven we feedback vanuit de éigen ervaring van ándermans gedrag:
‘Jij hielp me bij de verhuizing ondanks je drukke agenda. Ik ben blij met je!’
‘Jij verheft je stem en dat vind ik lastig.’

Marketing: vanuit klantervaring

In de marketing is het goed om te matigen met de ik-boodschap.
Pas zakelijk slimmere taalpatronen toe. Het uitgangspunt is immers de klant. En niet uw bedrijf of aanbod.
Begin dus met zijn ervaring of behoefte. Een vertaal deze vervolgens naar úw gedrag.

Hoe het vaak gaat: eerst de ik-boodschap

De volgende beweringen heb ik in een kwartiertje van het web geplukt:

  • Al sinds 1966 staan wij voor u klaar
  • Bij onze advisering betrekken wij producten van partijen waarmee wij samenwerken
  • Onze medewerkers hebben jarenlange ervaring
  • Wij zijn transparant
  • Wij zetten de klant centraal (!)
  • Wij zijn deskundig
  • Wij hebben een goede naam opgebouwd
  • Wij zijn de goedkoopste
  • Stop met zoeken. Hier zijn wij
  • Door multidisciplinair te denken kunnen we u helpen op vele gebieden
  • Wij behoren tot de top 100 in Nederland
  • Dit is wat wij maken
  • Wij ontzorgen u met passend advies

Tip

Ga eens naar uw website of andere uiting.
Draai zinnen die starten met de ‘ik-boodschap’ eens om, vanuit klantperspectief. Bijvoorbeeld:

  • Sinds 1966 kunt u op ons rekenen

Lukt het omdraaien van uw zinnen met de ‘ik-boodschap’ niet goed?
Zou u de bewering dan nog wel handhaven?

Terechte trots telt ook

Natuurlijk mag u trots zijn op uw team! En op uw bijdrage aan het succes van uw afnemers.
Dus maak daar gerust melding van vanuit uzelf. Wel met mate.
Dat geldt evengoed voor AdFontes Communicatie. In mijn enthousiasme voor het communicatievak en mijn aanpak ben ik zelf ook geregeld mateloos!