Verkenningstocht wandelschoenen

Sportieve outfit trekt aandacht

Stap eens in de voetstappen van de klant. En ervaar hoe hij úw marketing en communicatie beleeft. Ziehier ons beursconcept ‘Verkenningstocht’ tijdens Fenexpo 2016 in april.
Zakenpartner Ton Kemp van Silvatica Marketing en ik trokken onze wandelkleding aan, mét rugzak. En we nodigden bezoekers uit om een stapsteen op de klantreis te verkennen.

Vrolijke én doordachte aanpak

We waren het sinds onze eerste deelname in 2014 min of meer aan onze stand verplicht om op vrolijke maar doordachte wijze voor de dag te komen. Het eerste jaar met rugnummers. In 2015 als goochelaars.
En in 2016 dus als stoere wandelaars, op Verkenningstocht naar klantervaringen. Ontzettend leuk om te doen, en dat plezier begon al tijdens de voorbereiding.

Ivonne Smit en Ton Kemp in de beursstand Fenexpo 2016

FENEXPO 2016: verken een stapsteen

In onze stand geen kans op de broodrooster, maar wel een leuke en voor menigeen leerzame ervaring in de vorm van een eenvoudig associatiespel: ga staan op de stapsteen in de klantreis, en beleef wat de klant beleeft.
Hoe kunt u die stapsteen, en dus de klantervaring, nog beter organiseren?
Zo ontstond vanzelf een gesprek.
Iedere speldeelnemer nam ons aanbod aan om gratis tips over de klantreis te ontvangen.

Plezier in de beurs

De primeur van Verkenningstocht vond begin april 2016 plaats tijdens Bedrijven voor Bedrijven Helmond Peelland. Ook toen al hadden we lol in de aanpak, en dat plezier bleef niet onopgemerkt. Het is veel leuker om een beurs te bezoeken of een standhouder naast u te hebben die er een leuke dag van maakt, toch?

Beeld van Fenexpo 2016

Beursresultaten

Naast menige grijns op de gezichten (‘Hé, wat doe die rugzak?’) mochten wij tijdens Fenexpo 2016 tientallen aanmeldingen noteren voor Verkenningstocht: gratis tips over de klantreis.
Bovendien volgen er nog afspraken. Naamsbekendheid en imago zijn ongetwijfeld verder bevestigd en gegroeid, mede door ‘exposure’ via de uitstekende beursorganisatie.

Klantreis: wezenlijk thema voor mkb!

Het mkb is volgens ons bij uitstek in staat om de klantervaringen vanaf eerste oriëntatie tot en met after sales positief te beïnvloeden, en daarmee de eigen omzetkansen te vergroten.
Tegelijkertijd stellen we vast, dat menig ondernemer zijn bedrijf niet wezenlijk aanpast aan de huidige tijd.

Op beide genoemde beurzen stonden, naast voortreffelijke voorbeelden, te veel gedateerde of weinig originele stands. Waan van de dag, misschien de overtuiging dat de investering niet loont? Hierdoor mist zo’n mkb’er de aansluiting op de klant én op de arbeidsmarkt.
Fenexpo 2016: Ivonne Smit en Ton Kemp

De mkb-beurs als ultieme stapsteen

De klantbenadering kan zoveel aantrekkelijker en veelzeggender dan in de gemiddelde beursstand. Een mkb-beurs is als ontmoetings- en belevingsmoment een wezenlijke stapsteen in de klantreis. Want zeg nou zelf, uw beursbezoeker wil na een dag werken toch ontspanning en verrassing? Geen hijgerige verkopers, maar een leuke belevenis of gemoedelijk gesprek.

De klantreis is in 2016 daarom hét thema van onze twee bedrijven. Opmerkelijk: op beide beurzen en daarbuiten komen wij zeer weinig mkb-marketeers of communicatieprofessionals tegen die vertrouwd zijn met het begrip klantreis.

De beurs op film