bloggen-doe-het-zelf-dame-met-oogmasker

Bloggen: zelf doen of niet?

Bloggen. Voor menig ondernemer een kwestie: zal ik het schrijfwerk uitbesteden? Dit is een pleidooi voor een zo groot mogelijke betrokkenheid van uzelf bij uw blogs. Geredeneerd vanuit uw relatie met uw stakeholders, én vanuit zoekmachineoptimalisatie. Moeite met schrijven? Er zijn mogelijkheden! Enkele redenen om uw blogs in eigen hand te houden.

Verdiend vertrouwen

Bloggen is iets van een specifiek persoon. U bent de enige die authentiek uw eigen boodschap kan verwoorden in een blog. Uw medewerker zal hetzelfde onderwerp in zijn blog iets anders insteken, prima.
Ik refereer aan nasynchronisatie op de Duitse tv: een Amerikaanse cowboy die ‘Komm mal her, Sheriff’ roept, die overtuigt toch niet? Uw stakeholders herkennen uw stijl. Ook uw schrijfstijl. Blogt u steeds zelf, dan gaan zij uw expertise en visie erkennen. Zij zijn hierdoor eerder geneigd mee te gaan met uw gedachten en boodschap.

Terugvindbaarheid

Wanneer u zelf intensief betrokken blijft bij het bloggen, bent u in de gelegenheid de zoekmachineoptimalisatie optimaal te bewaken. Immers: ú kent uw eigen branche, vakgebied en doelstellingen als geen ander.

Ethiek

Bij uw blog staat uw naam, en dat klopt: u bent de werkelijke auteur. Er wringt naar mijn idee iets als u een ghost writer inschakelt.

Moeite met schrijven (voor het web)?

Win schrijfadvies in!

U wilt zelf bloggen. Maar uw agenda is vol en u kent uw beperkingen als auteur. Gebruik dan uw tijd en energie slim. Vermijd snel de belangrijkste valkuilen. Adviseurs vissen vlot de belangrijkste verbeterpunten uit uw conceptteksten. Op basis van hun schrijftips wordt de volgende blog al een stuk gemakkelijker. Zo geef ik wel eens feedback.

Schakel een redacteur in!

Uw redacteur maakt uw ruwe tekst geschikt voor consumptie op het beeldscherm én voor ontsluiting door zoekmachines. Bij een goede samenwerking nadert de redacteur uw persoonlijke schrijfstijl!

Of … vergeet het!

U houdt bloggen alleen vol als u het leuk en rendabel vindt. Er zijn experts die anders beweren, maar ik vind bloggen geen must. Misschien passen alternatieve communicatiemethoden beter bij u!

Leestip bloggen en ethiek

‘SEO Ethics and Content Marketing: Spammers vs. Thought Leaders’

AdFontes Communicatie hoort graag uw mening

Vindt u ook dat zelf bloggen vaak beter is dan uitbesteden? Of juist niet? Reageer gerust!