Beeld van een beurs

Passie passie passie … u betovert er uw gesprekspartner mee!

Beursdeelname? Tips om uw zakelijke dienst tastbaar te maken

De juiste woorden vinden om uw concrete product te presenteren als oplossing voor uw klant. Da’s niet eenvoudig.
Hebt u goede voorbeelden gezien op Fenexpo Businessdagen 2014 of elders?
Laat u inspireren. Beter goed gejat dan ….

Goeroe

AdFontes Communicatie nam deel aan de genoemde mkb-beurs. Vraag uit een beursgesprek: welke goeroe volgt u? ‘Jack de Vries! Omdat hij perfect kan inspelen op het gedrag van de ander.’

Ook leuk: gebruik een metafoor!

AdFontes Communicatie paste onder meer deze metafoor toe: ‘Als uw bedrijf een persoon zou zijn, hoe is dan zijn karakter?’ Prompt antwoord: lief én grillig!’ De spreker was een advocaat …

Pas op: valkuil

Een enkele bezoeker op de beurs viel diep in de valkuil ‘inhoud’.
De toehoorder wil in eerste instantie een profiel ervaren van uzelf, van uw bedrijf. En van de oplossing die u biedt voor zijn probleem.
Uw gedetailleerde inhoudelijke monoloog als zender komt gewoonweg niet aan ….

Luister en vraag door

Zet uw antenne op scherp tijdens uw beursontmoeting.
En lever alleen stukje bij beetje uw bijdrage. Over het deelonderwerp dat de ander duidelijk relevant vindt.
Dát is klantgericht communiceren!
Wie ons op Fenexpo 2014 in de weer heeft gezien met ons spel ‘Trek hier uw troefkaart!’ begrijpt wat wij wilden bereiken.

Bespaar op spam

In de aanloop naar de beurs ontving AdFontes Communicatie commerciële aanbiedingen van andere deelnemers en van derden. Geen van allen waren relaties.
Achteraf kwamen er zelfs een commerciële e-mails binnen van tot dan toe onbekende organisaties.
De afzender tutoyeerde mij soms en refereerde aan een gesprek op de beurs … dat nooit plaats had!

Wees voorzichtig met e-mailings

Soms stuur ik ongevraagd berichten aan relaties omdat ik denk dat de inhoud echt relevant voor hen is.
Het sturen van ongevraagde reclame aan niet-klanten kan echter weerstand oproepen en is bovendien formeel bij wet niet toegestaan.

U bent natuurlijk trots op uw bedrijf, maar struikel niet over uw passie

AdFontes Communicatie vindt bovenstaande ervaringen van nadrukkelijk zendgedrag geen goed voorbeeld van klantgericht communiceren.
Niet zo fijn ook voor het imago van de gastgever, in dit geval Fenexpo Businessdagen.
Ik ben trouwens benieuwd naar het duurzame commerciële succes van dergelijke acties, ervaringen welkom!