apotheek-met-onderkoeling-foto-besmeurde-handen

Foto van kat die loert op muisOver een apotheek met initiatief

17:33 uur vandaag, op de eerste werkdag van 2016. Een sms piept!

 

‘Geachte IAB SMIT met geboortedatum 19621014, de beste wensen namens apotheek X! Wilt u in 2016 uw medicatie ophalen op een tijdstip die u het beste uitkomt en nooit meer in de rij staan? Maak dan gratis gebruik van onze 24uurs-automaat! Beantwoord dit bericht met JA en u wordt voor deze service ingeschreven. Met vriendelijke groet, Apotheek X.’

Contact?

X, niet de werkelijke naam van deze apotheek, wil contact met mij leggen.
De branche wordt vermalen tussen wetgever, zorgverzekeraar en farmaceutische industrie. En deze apotheek neemt initiatief. Prima!

 

Is zijn aanpak klantgericht? En commercieel slim?
Er is wat dat betreft veel te zeggen over de 290 tekens in die ene sms.

 

X begint met de klantbehoeften in plaats van met het aanbod, chapeau!
Taal is redelijk in orde. De tekst is bondig, prima voor een mobiel beeldscherm.
En toch denk ik dat X met een slimmere aanpak zijn klanten meer aan zich kan binden.

 

Aandachtspunten voor klantgerichte direct marketing

apotheek onderkoeling aandachtspunten stuurwiel
Met stip op 1: echte relevantie

X kent mijn voorletters en geboortedatum.
Als het goed is, kent hij ook mijn medicatie. Die is –gelukkig- zéér minimaal.
Hij kan weten dat zijn service voor mij nu niet interessant is.

 

Goede 2de: juiste kanaalkeuze

Een sms is tamelijk dwingend. Het is een geschikt kanaal voor een boodschap waarvan bezorgzekerheid of timing belangrijk is.
Een spoedbericht, bijvoorbeeld. Of een belangrijke boodschap die de drukbezette ontvanger kan lezen wanneer het hem uitkomt.
Deze boodschap is spoedeisend noch belangrijk. De sms werkt ergernis op.

 

apotheek onderkoeling duidelijke boodschapStevige nummer 3: duidelijke boodschap

Mooi, een nieuwe service van apotheek X.
Maar wat is een 24uurs-automaat?
Wat houdt de service in waarover de sms spreekt?
Hier wreekt zich de kanaalkeuze:
een sms is superkort.

 

Commerciële nummer 4: effectieve call to action

Prima, ik kan JA zeggen. Al weet ik niet waar ik dan toestemming voor geef.
Kan ik ook NEE zeggen, bellen, vragen stellen, doorklikken naar meer informatie?
Neen. Gemiste kans.

 

Genuanceerde nummer 5: passende stijl

‘IAB Smit’ heet ik alleen bij de burgerlijke stand en de belastingdienst.
X wil het bericht personaliseren, maar de manier spreekt niet aan.
Omgekeerd weet ik niet wie de afzender is.
Uit het bericht spreekt geen warmte in de klantrelatie, maar onderkoeling.

 

Gevoelige nummer 6: geloofwaardigheid

‘De beste wensen’ geeft X mij alleen maar, omdat hij zijn reclame kwijt wil.
Hoeveel beste wensen van vaag bekende organisaties hebt u dezer dagen in de digitale prullenbak gekieperd?

Werken aan warme klantrelaties

Afbeelding over warme klantrelatieDe sms van X voelt koud aan. Dat is niet goed voor klantrelatie en omzet.
X en zijn collega’s hebben warme klantrelaties nodig om weerstand te kunnen bieden aan de marktontwikkelingen.
Goede marketing- en communicatiestrategieën zijn hierbij essentieel.
De eerste stap is vrij eenvoudig wanneer u uitgaat van de klant zelf.

 

Herkenbare situatie voor uw eigen bedrijf? Of juist helemaal niet?
Geef uw reactie!

Reageer op blog